דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כושר דיבור - העברת ביקורת בונה 

מאת    [ 09/03/2007 ]

מילים במאמר: 791   [ נצפה 7677 פעמים ]

 רצוי וכדאי לזכור שדיבור הוא כלי בעל השפעה אדירה על תחושות,הערכה עצמית ובשימוש לא נכון בו אנו עלולים לקלקל לעיתים ולהזיק אף יותר מאשר להניע את העינינים לכיוון הדרוש לנו ,המצופה שלשמו אנו בחרנו להעביר ביקורת.(עם דגש על בחרנו - היות וכדאי ביותר להמנע מהעברת ביקורת כאשר אין צורך בכך). נוסף על כך,גם כאשר אנו נעמוד בפני ביקורת (ואנו אכן עומדים תחת כזו מדי יום ביומו בנושאים שונים) הרי שאנו עצמנו נהיה חשופים לתחושות טובות אוגרועות שיתעוררו בקרבנו למשמע הדברים שייאמרו עלינו ואלינו.מוטב לכולנו,ולמען כולנו לרענן את ידיעותינו ,תשומת ליבנו ואת הידע העצמאי שלנו במלוא הרגישות הדרושה לפני (בתיכנון),במהלך (תוך כדי העברת הביקורת) , ואודות כיצד ביקורת ספציפית שנבחר להעביר עשויה להתפס על ידי הצד השני.אם נמלא מספר כללים / נהיה מודעים לעינינים הבאים אזי אין ספק שהביקורת עשויה להיות קלה יותר,משפיעה יותר,נעימה יותר למבוקר מקבל הביקורת :

    • איזכור הדברים החיוביים תחילה : הרעיון מוכר ואין צורך להרחיב עליו את הדיבור. תמיד נעים יותר לשמוע דברים חיוביים.הדברים השליליים - הלא טובים - כאשר יובאו בהמשך הרי שהם יפגעו באופן טיבעי הרבה פחות חזק בתחושת המבוקר היות ותחושתו  מוגנת ומרופדת על ידי תחושה טובה שנוצרה על ידינו מלכתחילה (ובצדק). יש לומר דברים אמיתיים ותמיד יש כאלה. אם אכן רצוננו בביקורת בונה - נדאג למוצאם אצל הצד השני לפני שנבחר לפתוח את פינו. אם אין כאלה (ונדיר מאד) ככל הנראה אין המדובר על תהליך של העברת ביקורת אלא על העמדה במקום.  
    • שימוש בשאלות מ"תוכו" :כיצד הוא רואה את הדברים - כאשר נעדיף לא להמטיר על המבוקר את מלוא דיעותינו וראייתנו את טיב העינינים מצידנו,הרי שנוכל לגלות לעיתים באופן מפתיע כי ייתכן והוא מיוזמתו יפתח את סגור ליבו,ישטח את מחשבותיו בפנינו.אלו עשויות להיות הביקורת שרצינו להעביר עליו. ייתכן והוא כבר יודע את כל הדברים ללא עזרתנו.על כן מדוע עלינו להפחית מהרגשתו הטובה יחסית ומערכנו שלנו או מיחסו אלינו שעשוי להיפגם ? רצוי לפני הביקורת לנהל שיחה פתוחה ולראות איך הדברים מתקדמים באופן טיבעי.
    • הבנה שלעיתים הביקורת לא נדרשת - כפי שצויין בהערה הקודמת אנשים הינם לעיתים הרבה יותר חכמים מאיך שהם מציגים את עצמם.רובם לא זקוקים לביקורת.אלא לתחושה שהם יכולים לדבר איתנו על הכל. 
    • ביקורת הפוכה - תנו לאדם עצמו תחילה להעביר על עצמו ביקורת. נסו להפעיל את הביקורת העצמית שלו במשותף,ביחד עם הביקורת שלכם.אולם בחוכמה וברגישות.המטרה הינה שיפור משותף. היפכו את התפקידים.
    • דיבור על הדברים הניתנים לשיפור - מתוכם יגיע השיפור שיתפתח בהמשך ושישפיע על הדברים הקשים לשיפור. שימו לב שלכל אדם ישנם דברים אשר הוא אינו מאמין כלל שהוא יוכל לשפר אותם (למרות שכן ניתן לשפרם).אם הוא יתחיל בסדר הנכון לטפל בכל הדברים המקווים אזי הוא יגיע במרוצת הזמן גם אליהם ויהיה לו הרבה יותר קל לשפרם . סדר הדברים המצויין בביקורת הינו חשוב. תחילה דברו על עניינים חיצוניים ורק לאחר מכן על דברים בתוך עצמו.  
    • הבנה פסיכולוגית בעת העברת ביקורת: הקפידו על רגישות מלאה לאדם העומד מולכם.הוא אדם בדיוק כמוכם עם תקוות,שאיפות,ציפיות. עוררו בחוכמה את הדברים שימשכו אותו לבצע את הפעולות ושיסבו לו הרגשה נעימה. פנו למניעים נכונים,חזקו את הפסיכולוגיה הפנימית שלו ונסחו את הדברים במילים עדינות ובצורה חיובית ככל הניתן. אדם חכם ממול יודע למצות ולזקק את הרעיון ולהבינו גם מתוך ניסוח עדין.   
    • לא לתקוף - רק להציג,לפתוח אפשרויות - אף אחד אינו מרגיש נוח כאשר תוקפים אותו. על כן העדיפו רק לחתור לביצוע שיחה תיאורית, המציגה את הדברים. גם זוויות המבט המשותף על הכל חשובה.כאן יהיה לעניין שימוש בגוף ראשון רבים : "אנחנו כאן פספסנו..." , "אנחנו כאן היינו צריכים לעשות .." - כלומר הציגו אתכם ביחד עם המבוקר בתוך העניינים. זו לא פנייה ישירה ו"מבהילה" רק אליו. ובחירת ניסוח מסוג זה מייצרת הפרש עצום בתגובות. יש בה, בצורת ניסוח זו גם קריאה להתבוננות משותפת וגם אי כיוון הדברים רק אל הצד השני.   
    •  הציגו הכל חיובי - תתפלאו אבל גם את הדברים הגרועים ביותר ניתן להציג חיובי. פוליטיקאים אכן אלופים בזאת.הצגה חיובית של הכל מבדילה בין ניסוח ושיטות דיבור לבין, מצד שני -  אנשים והרגשה.היות וכולנו אנשים הרי שההרגשה הינה יותר חשובה ממילים ומניסוח.דעו, כי אדם אף עשוי להרגיש רע שבועות אחרי ביקורת קשה (וזה משפיע אף על בני משפחתו ותיפקודם כי הוא אינו חי בחלל ריק).התחשבו באדם. וזיכרו כי סה"כ :
    • הביקורת אינה המטרה בפני עצמה:זיכרו והקדישו תשומת לב לכך שהביקורת אינה העניין. העניין הינו האדם הניצב מולכם ומה שאתם מעוניינים לשפר.
    • הכנה להעברת ביקורת: רצוי לרענן את כללי הברזל ולתכנן כל ביקורת לפני תחילתה.ביקורת המועברת על אדם שהוא אדם,מעידה גם עליכם והיא מפתחת מערכת יחסים או מחריבה אותה.אי אפשר לתקן בד"כ תוצאות גרועות של ביקורת לא נכונה.אלא רק לאורך זמן.
    • כללי וקווי מפתח להקפדה: לכו על קווים בטוחים של ניסוח: חיובי,הצגת דברים באופן נייטראלי בניסוחים (אל תגידו אני חושב כך וכך אלא : הדברים נראים כך וכך), תארו את הדברים ופחות החוו דיעה,שאלו שאלות,נסו לגרום לאדם בצד השני לראות את הדברים מנקודת מבטכם.
      אגב,זיכרו שללינקולן המפורסם היה כלל לכתוב תחילה מכתב דימיוני לאדם המבוקר,לגורם המבוקר כדי שישמש פורקן ורק אח"כ לפנות אל אותו הגורם כאשר הדעת מצוננת והחימה מושקטת.לא לחינם כנראה זכה לינקולן לשם טוב ונערץ על הרבה אנשים. את המכתב הראשון הוא מעולם לא היה שולח ליעד.  
אוטודידקט (לימודים עצמאיים) 13 שנה
נולד'גווייזר (יועץ ידע רב תחומי)

תחומי התמצאות וידע:

ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה
(חבר ארגון הכותבים הישראלי)
רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן
אומנות המכירה
ניתוח הומור
ניתוח המצאות
חדשנות
ראיית תמונה רחבה משולבת של תחומי ידע לא מעטים

אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב